Tuesday, February 22, 2011

Pengalaman Hamil Mrs Alfan


ada orang tanya saya, apa rasa bila hamil. jawapan saya...

kali pertama hamil, perasaan sangat seronok + takut + keliru. sebab saya didapati hamil setelah sebulan berkahwin. bunting pelamin orang kata. masa saya dapat tahu saya hamil bila dah 2 bulan tak datang period. mula-mula rasa macam...alaaa..kenapa cepat sangat dah pregnant? tak sempat nak nikmat rasa hidup berdua-duaan lama-lama. tapi lama-lama saya seronok pulak hamil. sebab saya tidak mengalami 'morning sickness' yang teruk. saya cuma rasa nak muntah waktu pagi kalau lambat makan. kalau makan cepat, saya tak muntah langsung! yeayyy! kemudian saya bertambah seronok sebab boleh makan sebanyak mungkin. masa hamil kali pertama, saya tidak bekerja. jadi kalau perut dah kenyang, saya akan tidur berkali-kali dalam sehari.. haaa..best tak?

kemudian, saya tak suka makan nasi. saya suka makan western food. sebelum hamil saya tidak makan daging. tapi masa hamil anak pertama, kemain suka lagi saya dengan daging! hari-hari makan steak kat Kampung Pandan tu. sampai satu tahap, Si Dia saya cuma tengok je saya makan sebab dia dah tak lalu nak makan. kalau tak makan western food, saya akan makan apa sahaja kecuali nasi. punya lah melampau sangat saya makan, sampai saya over weight. kalau saya naik LRT, tak de sapa pun nak ofer saya duduk. sebab mereka ingat saya adalah orang gemuk, bukan wanita hamil..kesian kan?

setelah 38 minggu hamil, Doctor cakap saya terpaksa induce je sebab dah gemuk sangat. saya ok je.sebab dah tak larat pun bawak badan saya. jadi Edli Ziqri Alfan lahir pada minggu ke-38 & 1 hari persamaan 18 September 2003. Alhamdulillah semuanya selamat. berat Ziqri 3.16kg. berat saya semasa hamil adalah 92kg!!




melahirkan Edlin Areisha Alfan pada 27 Desember 2005 lain pulak ceritanya... kami berusaha berbulan-bulan untuk hamil anak ke dua. tapi dalam masa yang sama saya berdiet berungguh-sungguh. maklumlah, nak kurangkan berat badan masa lahirkan Ziqri dulu sangat lah susah. hampir 2 tahun juga untuk saya kembali ke berat normal. dulu-dulu nak pergi slimming center tersangat lah mahalnya.jadi saya berdiet manual je. bila berdiet, saya selalu tak sihat sebab kurang makan & minum. satu hari saya muntah-muntah. saya ingat sebab masuk angin tak makan. bila saya ke klinik biasa, doctor nak buat pregnancy test sekali. pada masa itu, period saya memang belum waktu lagi. jadi saya tak hirau sangat kalau saya mengandung atau tak. bila doktor scan, sah saya hamil 2 minggu! dasyat kan doctor tu, 2 minggu pun boleh scan.

selepas 2 minggu, memang period saya tak datang. saya ke Gyne. sah lagi sekali saya hamil. kali ini, saya muntah tak berhenti. saya ambil cuti tanpa gaji 2 bulan. saya masuk hospital 3-4 kali. saya selalu tumpah darah sebab uri berada di bawah. saya tak selera makan. saya tak suka semua orang. saya tak happy. saya asyik marah-marah.saya tak suka bos-bos saya!! haaa...attitude kan?? tapi saya moody sampai hamil 5 bulan sahaja. kemudian saya happy balik. yeayyy!! paling best, berat saya cuma 65kg sahaja. berat girl 2.99kg. lepas lahirkan girl, senang sangat saya nak kurus balik. Alhamdulillah...



setelah 5 tahun penantian...saya hamil lagi. kali ini semua perasaan hamil anak pertama & kedua hilang. saya lupa perasaan itu semua.  ini adalah betul-betul perasaan baru. sekarang saya hamil 5 minggu. tapi saya tak rasa seperti orang hamil. mungkin symptom hamil belum datang. kita tunggu dan lihat sahaja. harapan saya..saya nak hamil seperti anak pertama dulu. no morning sickness, always in a good mode & have a very good appetite!!!

p/s : perasan tak 2 gambar cartoon adalah wanita hamil yang penuh tangannya dengan barang shopping. saya suka gambar-gambar tu sebab tak sabar nak shopping barang baby... over kan???